آموزش شبکه و آموزش سیسکو

وبلاگ آموزش شبکه و آموزش سیسکو

آموزش شبکه و آموزش سیسکو

وبلاگ آموزش شبکه و آموزش سیسکو

وبلاگ آموزشی در زمینه آموزش سیسکو و آموزش شبکه

معرفی وبلاگ
این وبلاگ در زمینه آموزش شبکه و آموزش سیسکو فعالیت می کند.

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
مرداد ۹۵

عنوان: پی بردن به IP چاپگر موجود در یک شبکه

اگر شما در محلی هستید که دو یا چند رایانه تشکیل یک شبکه داده‌اند و چاپگری در این شبکه به اشتراک گذاشته شده است، شاید نیاز داشته باشید که به IP این چاپگر دسترسی داشته باشید. این IP در مواردی مانند به اشتراک‌گذاری چاپگر با یک رایانه‌ی جدید کاربرد دارد. در این ترفند نحوه‌ی پی بردن به این IP را برای شما بازگو می‌کنیم.

بدین منظور:
کلیدهای ترکیبی Win+R را بزنید  و در کادر Run عبارت control را وارد کرده و Enter بزنید.
بر روی Hardware and Sound کلیک کرده و سپس Devices and Printers را انتخاب کنید.
اکنون بر روی آیکن چاپگر موجود در شبکه راست‌کلیک کرده و Printer Properties را بزنید.
در سربرگ General و در کادر مقابل Location عددی قرار دارد که همان IP مورد نظر است.
اگر این کادر خالی بود به سربرگ Ports بروید.
در لیست موجود تنها گزینه‌ای که تیک‌دار است را انتخاب کنید و Configure Port را بزنید.
در پنجره‌ی Printer Name or IP Address به IP دست پیدا خواهید کرد

در سیستم عامل iOS گوشی‌‌های iPhone، به‌ طور معمول در محیط Home Screen امکان قرار دادن یک پوشه درون یک پوشه‌ی دیگر وجود ندارد. در واقع شما می‌توانید با کشیدن آیکن یک اپ و رها کردن آن روی اپ دیگر، یک پوشه ایجاد کنید و سپس اپ‌های دیگر خود را به درون آن پوشه منتقل کنید. اما امکان این که یک پوشه را به پوشه‌ی دیگر وارد کنید را ندارید. جالب است بدانید این کار با ترفندی کوچک شدنی است و از این پس می‌توانید پوشه‌ها را به صورت تودرتو فراخوانی کنید.

برای این کار ابتدا انگشت خود را روی یک اپ یا پوشه نگه دارید تا حالت ویرایش فعال شود (آیکن‌ها شروع به لرزیدن کنند).

حال اگر پوشه‌های مورد نظر خود را تاکنون ایجاد نکرده‌اید نسبت به ساخت آن‌ها اقدام کنید. برای این کار کافی است یک اپ را روی یک اپ دیگر ببرید و رها کنید تا یک پوشه ایجاد شود.

اکنون انگشت خود را بر روی پوشه‌ای که قصد دارید آن را به یک پوشه‌ی دیگر منتقل کنید قرار دهید و نگه دارید.

سپس  در حالی که همچنان یک انگشت خود را بر روی پوشه‌ی اول نگه داشته‌اید، با یک انگشت دیگر، به طور پشت سر هم بر روی پوشه‌ی دیگر ضربه بزنید. جهت تسریع در این کار می‌توانید با دو انگشت خود بر روی پوشه ضربه بزنید.

خواهید دید که پوشه‌ی دوم باز خواهد شد. اکنون پوشه‌ی اول را در محیط پوشه‌ی دوم رها کنید.

با این کار پوشه‌ی اول درون پوشه‌ی دوم جای خواهد گرفت. سپس دکمه‌ی Home را فشار دهید تا تغییرات ذخیره شود.

شما از این پس می‌توانید پوشه‌ها را به صورت تودرتو فراخوانی کنید.

با توجه به این که ممکن است درک توضیح نوشتاری این ترفند دشوار باشد، شما می‌توانید ویدیویی که در ادامه آمده است را تماشا کنید.

لازم به ذکر است این ترفند بر روی نسخه‌های 7 تا 9 iOS تست شده است. اما ممکن است در نسخه‌های بعدی iOS این ترفند از کار بی‌افتد.

۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۲۳
میترا احمدی
۲۸
مرداد ۹۵

عنوان: انواع هارد دیسک Hard Disk

انواع هارد دیسک Hard Disk ، در کامپیوتر حکم حافظه ی بلند مدت برای ذخیره اطلاعات را دارد. یعنی وقتی اطلاعاتی بر روی آنها نوشته می شود در صورتی که نقص فنی برای هارد پیش نیاید می تواند همیشه بر روی آن باقی بماند و در هر لحظه ی دلخواه ، در دسترس قرار گیرد. در طول این سالها تکنولوژی ساخت هارد تغییرات زیادی کرده و این قطعات در چند نوع کاملا مختلف ساخته و عرضه شده اند. انفورماتیک پارسه در این مطلب سعی دارد تا بطور کاملا خلاصه و روان علاقمندان را با چند مورد مرسوم از انواع هارد دیسک Hard Disk آشنا کند .

هارددیسک ها از یک نوار (دیسک) گردان که با یک لایه مواد مغناطیسی پوشانده شده برای ذخیره ی اطلاعات استفاده می کنند. با این توضیح مشخص می شود که هارد دیسک ها برای کار کردن نیاز دارند تا با سرعت بسیار بالایی بچرخند. پس یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید RPM ( Revolution per minute ) یا همان دور در دقیقه است. (البته معمولا انواع بی سر و صداتر در اولویت قرار می گیرند) . در گذشته، گنجایش هارد دیسک ها بسیار محدود بود ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت ، شاهد ظهور هارد هایی در سایز کوچکتر و ظرفیت بسیار بیشتر هستیم تا حدی که امروزه برای واحد آن ، از ترابایت استفاده می شود.

بطور کلی دو نسل از هارد دیسک ها ، وجود دارد :

• SATA Hard Disk

• IDE Hard Disk

این دو هارد دیسک که فقط تکنولوژی ساخت و اینترفیس آنها با هم متفاوت است از نظر ظاهری شبیه به یکدیگر بوده و فقط مدل SATA کمی کوچکتر از مدل IDE ساخته می شود.

هارد دیسک های IDE همانطور که تصویر بالا می توانید ببینید با کابلهای 40-80 سیم و کانکتورهای پهن شناخته می شوند. این نوع حافظه که سالهای زیادی بعنوان مطرح ترین و پرمصرف ترین در بین کاربران بوده ، امروزه به دلیل شکست خوردن در رقابتِ سرعت از رقیب خود ، از بازار کنار گذاشته شده است. IDE مخفف عبارت Integrated Drive Electronics است و اشاره به سبک انتقال اطلاعات از طریق کابل و رابط آن دارد. در این رابط (IDE) ، انتقال اطلاعات به صورت عملیات موازی انجام می شود. اننقال اطلاعات بصورت موازی است و سرعت بالایی هم دارد و همین امر از جمله ویژگی هایی بود که آنرا سالیان سال بعنوان مطرح ترین استاندارد برای رابط های کامپیوترهای شخصی تبدیل کرده بود. پروسه ی انتقال موازی اطلاعات یعنی انتقال بیت های داده ، در طول مسیر یک رشته یا سیم ، بـا جهت عکس آن در رشته یا سیم دیگر .

این رابط با عناوین دیگری از جمله موارد زیر نیز شناخته می شود :

• ATA مخفف Advanced Technical Attachment

• PATA مخفف Parallel Advanced Technical Attachment

این رابط ها در ابتدا برای هارد دیسک ها درنظر گرفته شده بود ولی بعدها برای CD-ROM ها نیز استفاده شد. یکی از مشکلات اساسی برای کسانی که در حال Assemble کردن کامپیوترها بودند ، مرتب کردن و مرتب نگه داشتن فضای داخل کیس ها بود زیرا این کابلهای پهن فضای زیادی را بصورت نامنظم اشغال می کردند.

این نوع هارد دیسک از سیستم انتقال اطلاعات سری استفاده می کند. رابط های هارد ساتا برای اتصال درایوهای نوری و حافظه ها و انتقال اطلاعات بین آنها کاملا مناسب است. این رابط به مراتب سریعتر از نوع موازی یا همان ATA است. شاید این سوال در ذهن شما پیش بیاید که قاعدتاً سرعت نقل و انتقال اطلاعات موازی سریعتر از سری است ولی چطور امکان دارد که در این مورد برعکس است ؟

جواب این سوال کاملا ساده است. در حالت موازی به دلیل مسیر رفت و برگشتی بیت های داده ، میدان مغناطیسی بسیار کمی بوجود می آید که تأثیر نامحسوسی بر روی سرعت می گذارد ولی در مدل سری این واقعه رخ نمی دهد یعنی با اصلاح کیفیت کابل و همچنین تغییر سبک ساخت آن ، این سرعت بالا تأمین شده است. این کابلها همانطور که در تصویر هم ملاحظه کردید دارای پهنای کمتر و رابط کوچکتر هستند حتی امروزه از قیمت مناسب تری نیز برخوردارند.

شاید در اینترنت سه نسخه مختلف از ساتا با نامهای SATA1 و SATA2 و SATA3 را ببنید. این نسخه های مختلف فقط در سرعت با یکدیگر اختلاف دارند که SATA3 طبق اظهار نظر کارشناسان سرعتی معدل 600 مگابایت برثانیه دارد که در مقایسه با ساتا نسخه 1 ، چهار برابر بیشتر است.

مصرف کمتر برق ، سرعت بالاتر، حجم کمتر و بطور کلی کارامدی بیشتر از مزیتهای هارد دیسک های ساتا نسبت به IDE است.

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery ، از جمله دغدغه هایی ست که امروزه اکثر فعالان در حوزه تعمیرات هارد با آن دست و پنجه گرم میکنند . انستیتو انفورماتیک پارسه در این مقاله قصد دارد تا به مواردی که توسط بازیابی اطلاعات هارد دیسک قابل برگشت میباشد ، بپردازد .

بازیابی اطلاعات هارد دیسک Hard Disk Recovery

شرح مختصر در مواجه با انواع خرابی انواع هارد دیسک ها و مشکلات مربوط به حذف پارتیشن ها و فایل ها و طریقه ریکاوری آن در انفورماتیک پارسه :

۱- بازیابی اطلاعات و ریکاوری مشکلات مربوط به هارد دیسک های اکسترنال

رایج ترین موارد هارد اکسترنال در ایران به ترتیب : Western Digital , Seagate , ADATA  می باشد که هر کدام مشکلات و خرابی های خاص خودشان را دارند.از جمله مشکلاتی که نیاز به تعمیرات هارد اکسترنال می باشد :شناسایی نشدن هارد اکسترنال ، ضربه خوردن هارد , کند شدن شدید هارد میباشد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تماس و مراجعه به بخش تعمیرات انفورماتیک پارسه مشکلات هارد خود را بر طرف نمایید.برای هریک از مشکلات هارد های اکسترنال راه حل خاص و جامعی دارد پس نگران اطلاعات خود نباشید.

۲- بازیابی اطلاعات و ریکاوری مربوط به خرابی های هارد های لپ تاپی و کامپیوتر

رایج ترین مشکل مربوط به شناسایی نشدن هارد در بایوس لپ تاپ یا کامپیوتر می باشد که در نتیجه آن شما دسترسی به اطلاعات نخواهید داشت که در اینصورت شما نمی توانید ویندوز جدیدی هم نصب کنید. مشکلات مربوط به بدسکتور شدن هارد نیز در هارد های کامپیوتر و لپ تاپ نسبت به هارد های اکسترنال رایج تر است که یکی از نشانه های وجود بدسکتور در هارد لپ تاپ یا کامپیوتر شما ، پدیدار شدن صفحه آبی می باشد که چاره ای جز ریستارت کردن سیستم خود نخواهید داشت مگر اینکه این مشکل را برای همیشه حل کنید. بازیابی اطلاعات ،ریکاوری و تعمیر هارد های لپ تاپ و کامپیوتر در تمامی مدل ها، خرابی و مشکلات در انستیتو انفورماتیک پارسه انجام می شود.

۳- بازیابی اطلاعات در حذف پارتیشن ها ، پاک شدن و فرمت شدن هارد

مکررا دیده می شود که به دلیل خطاهای و اشتباهات کاربران پارتیشن ها پاک می شوند. این عمل بیشتر در هنگام نصب ویندوز و همچنین در زمان کار با ویندوز رخ پیش می آید. اگر در هنگام نصب ویندوز درایو یا پارتیشن شما حذف شد و اطلاعات درایو شما مهم است از هرگونه دستکاری ، ریختن مجدد ویندوز جدا خودداری کنید. بازیابی اطلاعات پارتیشن های حذف شده و پاک شده در انفورماتیک پارسه به سرعت انجام میشود.اما در صورتی که بعد از حذف شدن پارتیشن دستکاری کنید یا اینکه اطلاعات جدیدی در همان هارد ریخته شود ، شانس شما برابی بازیابی اطلاعات و ریکاوری کم تر می شود اما بهتر است که توسط متخصصین چک شود

 توصیه ۱ : قبل از نصب ویندوز حتما لیبل درایو C یا هر درایوی که می خواهید ویندوز نصب کنید را ترجیحا با نام Windows عوض کنید تا خدای ناکرده دچار مشکل نشوید.

توصیه ۲ : ریختن اطلاعات بعد از پاک شدن پارتیشن ها یا حتی فایل ها ، شانس بازیابی اطلاعات را کم تر می کند پس از این کار جدا خودداری فرمایید.

توصیه ۳ : گاها دیده می شود که خود شخص اقدام به ریکاوری اطلاعات توسط نرم افزار های بازیابی اطلاعات می کند و اطلاعات بازیابی شده را مجددا در همان هارد ذخیره می کند و بعد متوجه می شود که اطلاعات بازیابی شده ، اجرا نمی شود یا خلاصه اینکه مورد تایید نیست که در این حالت شانس شما برای بازیابی اطلاعات شدیدا کاهش پیدا می کند . از نظر ما این کار بدترین حالت ممکن است.

توصیه ۴ : اگر اطلاعات شما به هر دلیل حذف شد ، بهترین کار خاموش کردن لپ تاپ یا کامپیوتر می باشد بدون هیچ دستکاری اضافی می باشد . در این حالت مطمئن شوید که اطلاعات قابل ریکاوری می باشد و جای نگرانی نخواهد بود.

توصیه ۵ : اگر درایو یا پارتیشن شما به هر دلیلی فرمت شد از ریکاوری توسط نرم افزار ها یا ریختن مجدد اطلاعات جدا خودداری کنید در اینصورت اطلاعات شما مانند روز اول و بصورت پوشه بندی بازیابی اطلاعات خواهد شد .

۴- بازیابی اطلاعات هارد سوخته

استفاده از واژه هارد سوخته غلط است ، اجزای هارد ممکن است خراب شود اما هیچ گاه نمیتوان گفت که که هارد سوخته است. معمولا در اثر نوسانات برق برد هارد دچار سوختگی می شود که اغلب اگر برد هارد دیسک بسوزد موتور هارد دیسک روشن نمی شود. ما برای بازیابی اطلاعات هارد سوخته ، برد هارد را تعمیر یا اگر این عمل ناممکن باشد آن را تعویض می کنیم و با اقدامات خاصی مبنی بر سازگار کردن هارد با برد جدید شروع به ریکاوری و بازیابی اطلاعات می کنیم. نکته مهم : اگر برد هارد شما سوخته است یا دچار مشکل شده است حتی شکسته است حتما با خودتان به مرکز ما بیاورید چرا که برد هر هارد متعلق خودش است و در خیلی از مواقع اگر برد هارد دیسک به هر دلیلی وجود نداشته باشد مثلا گم شده باشد امکان بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد دیسک وجود نخواهد داشت.

بازیابی اطلاعات هارد دیسک

۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۰۶
میترا احمدی
۲۷
مرداد ۹۵

عنوان: به زودی رونمایی ازگلکسی اس7

با نزدیک شدن به زمان احتمالی عرضه‌ی نسل جدید پرچمداران سامسونگ، اطلاعات و اخبار در رابطه با این گوشی هوشمند نیز بیش از پیش به گوش می‌رسد. ساعاتی پیش اطلاعات مربوط به دو نسخه از گلکسی اس ۷ سامسونگ که در اندونزی رویت شده، داده‌های جدیدی را در مورد این گوشی هوشمند در اختیارمان قرار داده است

براساس شایعات پیشین منتشر شده، گلکسی اس ۷ سامسونگ در سه سایز و چهار مدل روانه‌ی بازار خواهد شد. اصلی‌ترین نسخه‌ی گلکسی اس ۷ است که با بهره‌گیری از نمایشگر ۵.۱ اینچی تخت روانه‌ی بازار خواهد شد. نسخه‌ی دیگر، گلکسی اس ۷ اج خواهد بود که از صفحه‌ی نمایش ۵.۵ اینچی با لبه‌های خمیده بهره خواهد برد. همچنین باید به نسخه‌ی ۶ اینچی این گوشی هوشمند نیز اشاره کرد که با نام گلکسی اس پلاس روانه‌ی بازار خواهد شد. نسخه‌ی ۶ اینچی در دو نسخه با دو نمایشگر تخت و خمیده روانه‌ی بازار خواهد شد. در مورد تراشه‌های مورد استفاده نیز باید هر دو گزینه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ و اکسینوس ۸۸۹۰ را جزء گزینه‌های مورد استفاده بدانیم. بسیاری از شنیده‌های پیشین حکایت از این دارد که سامسونگ برای بازار چین و آمریکا از اسنپدراگون ۸۲۰ و برای سایر بازار‌ها از اکسینوس ۸۸۹۰ بهره خواهد برد.

اطلاعات جدید برگرفته از کشور اندونزی، مشخصات مربوط به دو گوشی هوشمند را با شماره‌ی مدل SM-G930FD و SM-G935FD نشان می‌دهد. در صورتی که شماره‌ی مدل گوشی‌های هوشمند مورد نظر را با شمار‌ه‌ی مدل‌های گلکسی اس ۶ مقایسه کنیم، می‌توان تخمین‌هایی را در مورد نسخه‌های مختلف گلکسی اس ۷ زد. سال گذشته سامسونگ گلکسی اس ۶ را با شماره‌ی مدل G920 روانه‌ی بازار کرده بود؛ از این‌رو به نظر می‌رسد G930 را باید نسل جدید این گوشی هوشمند یا همان گلکسی اس ۷ خواند. G935 را نیز براساس اطلاعات موجود می‌توان نسخه‌ی مجهز به نمایشگر خمیده‌ی گلکسی اس ۷ خواند؛ چراکه گلکسی اس ۶ اج با شماره‌ی مدل G925 روانه‌ی بازار شده بود. در مورد حرف‌های به کار برده شده در شماره‌ی مدل‌ها نیز باید به این موضوع اشاره کرد که F نشان‌دهنده‌ی استفاده از تراشه‌ی اکسینوس است؛ در حالی که استفاده از حرف A به معنای استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون قلمداد می‌شود. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که در مورد گلکسی اس ۶، شماره‌ی مدل SM-G920FD نشان دهنده‌ی نسخه‌ی دو سیم کارته‌ی مجهز به تراشه‌ی اکسینوس این گوشی هوشمند بود؛ حال آنکه در مورد گلکسی اس ۷ نیز به نظر چنین می‌رسد.

در مورد مشخصات فنی گلکسی اس ۷، اطلاعات موجود حکایت از بکارگیری نمایشگر سوپرآمولد با رزولوشن qhd، چهار گیگابایت حافظه‌ی رم و سنسور ۱۲ مگاپیکسلی Britecell دارند. از جمله‌ی شایعات دیگر مطرح شده باید به قابلیت ضد آب بودن و همچنین بهره‌گیری از یک باتری بزرگ‌تر در این گوشی هوشمند اشاره کرد. انتظار می‌رود سامسونگ در جریان برگزاری مراسمی در ۲۱ فوریه یا دوم اسفند ماه از این گوشی‌هوشمند رونمایی کند.

۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۶
میترا احمدی
۲۶
مرداد ۹۵

عنوان: کامپیوتر دو منظوره با نام Z Canvas شرکت vaio

همان طور که انتظار می‌رفت، وایو که حالا به عنوان برندی مستقل از سونی عمل می‌کند، با کامپیوتری دو منظوره با نام Z Canvas به بازار لپ‌تاپ‌ها بازگشته است.

وایو این کامپیوتر دو منظوره را که صفحه نمایشی ۱۲.۳ اینچی دارد در آمریکا معرفی کرد. این لپ‌تاپ دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ بوده و مجهز به قلم استایلوس و صفحه کلید بی‌سیم نیز هست.

به نظر می‌رسد این پی‌سی کاربرانی که قصد خرید آیپد پرو دارند را نشانه رفته و در حال حاضر نسخه‌ی پایه‌ی آن که ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه اس اس دی دارد با قیمت ۲۱۹۹ دلار در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. به علاوه زد کانواس را می‌توان در نسخه‌ی تجاری که یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۱۶ گیگابایت رم دارد نیز خریداری کرد.

مشخصات کامل این کامپیوتر منظوره به شرح زیر است:

•Windows 10 Pro

•Intel Core i7- 4770HQ Haswell 2.2GHz processor

•Intel Iris Pro Graphics 5200 256GB (SATA)/512GB/1TB SSD (PCI Express)

•8/16GB RAM

•12.3in IPS display (2560×1704)

•2x USB 3.0

•SD card reader

•Mini-DisplayPort

•HDMI

•Ethernet RJ45

•11ac Wi-Fi

•Keyboard and digitizer pen included

•63Wh battery

 

۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۸
میترا احمدی
۲۵
مرداد ۹۵

عنوان: روشهای حل مشکلات کامپیوتری در منزل به راحتی

یکی از مشکلات شایعی که بسیاری از کاربران استفاده‌کننده از لپ‌تاپ پس از نصب ویندوز 10 با آن رو‌به‌رو شده‌اند کار نکردن کلیدهای Function و یا Numeric کیبورد است. کلیدهای Function کلیدهای معروف به F در بالای صفحه کلید و کلیدهای Numeric نیز کلیدهای عددی در سمت راست صفحه کلید هستند.

این مشکل بیشتر در لپ‌تاپ‌های Asus و Toshiba مشاهده شده است. اما برخی مدل‌های لپ‌تاپ‌های Sony و Acer نیز چنین تداخلی را پس از ارتقا به ویندوز 10 تجربه کرده‌اند.

حتی با وجود نصب به‌روزرسانی‌های ویندوز 10 نیز این مشکل برقرار است. اما با این وجود راه حلی ساده برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد و آن حذف درایورهای پیش‌فرض نصب‌شده و نصب درایور منتشرشده توسط سازنده‌ی لپتاپ است.

بدین منظور ابتدا روی دکمه‌ی Start کلیک کنید.

سپس بر روی Settings کلیک کنید.

درون اپلیکیشن Settings بر روی System کلیک نمایید.

اکنون بر روی Apps & features کلیک نمایید.

حال (ترفندستان) در لیست برنامه‌های موجود در سمت راست، Synaptics pointing Device را یافته و پس از انتخاب آن بر روی Uninstall کلیک کنید تا حذف گردد.

اکنون یک‌بار ویندوز را از نو راه‌اندازی نمایید.

در صورتی که بعد از راه‌اندازی مجدد ویندوز باز هم مشکل برقرار بود به سایت سازنده‌ی لپتاپ مراجعه کرده و درایور مخصوص برای لپتاپ خود را دانلود نموده و نصب نمایید.

۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۲
میترا احمدی
۲۴
مرداد ۹۵

عنوان: گلکسی اس 7 سامسونگ در دو اندازه‌ ۵.۲ و ۵.۵ اینچی روانه بازار خواهد شد

به تازگی یک تبلت بی نام و نشان از سامسونگ با شماره مدل SM-T375S ، مجوز بلوتوث و وای فای را به ترتیب از گروه Bluetooth Special Interest Group و اتحادیه وای فای (WFA) دریافت کرده است.این اطلاعات از طریق وب سایت صادرات و واردات هندی Zauba منتشر شده و نشان می دهد این محصول یک تبلت ۸ اینچی و به احتمال زیاد از سری تبلت های رده پایین گلکسی تب سامسونگ است.این تبلت در تاریخ ۲۴ سپتامبر ( سوم دی‌ ) تاییدیه بلوتوث و در تاریخ ۱۶ دسامبر ( بیست و سوم آذر ) تاییدیه وای‌فای را دریافت کرده که این موضوع نشان می دهد  این محصول جدید سامسونگ، هر دو مجوز را به تازگی اخذ کرده است.همانطور که اشاره شد، این تبلت با شماره SM-T375S مجوز های بلوتوث و وای فای را دریافت کرده و از روی مدل می توان این گونه برداشت کرد که این تبلت یک نسخه کاملا جدید بوده و شاید آغاز گر رده ای تازه در میان خانواده تبلت های سامسونگ باشد.

دو نمونه از این تبلت در تاریخ ۷ دسامبر برای تست و ارزیابی به هند ارسال شده است. این لیست نشان می دهد که این دو نمونه پس از آزمایش از بین خواهند رفت.در رابطه با قیمت این تبلت هم قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ دلر در نظر گرفته شده است که نشان می‌دهد این تبلت باید یک تبلت میانرده و احتمالا با قدرت متوسط باشد که می‌تواند برای افرادی که علاقه به هزینه زیادی برای تبلت ندارند مناسب باشد.

با نزدیک شدن به زمان معرفی نسل جدید پرچمدار سامسونگ، اخبار منتشر شده در مورد این گوشی هوشمند نیز افزایش می‌یابد. گزارش منتشر شده توسط ET News در کره‌ی جنوبی نشان از این دارد که این کمپانی گلکسی اس ۷ را دو سایز مختلف روانه‌ی بازار خواهد کرد.براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، سامسونگ نسل بعدی پرچمدار خود را در دو سایز مختلف روانه‌ی بازار خواهد کرد. شنیده‌ها حکایت از این دارند که یکی از نسخه‌ها از صفحه‌ی نمایش ۵.۲ اینچی و دیگری که همان نسخه‌ی اج است، از وجود نمایشگر ۵.۵ اینچی بهره خواهد برد. پیش از این شایعاتی مطرح شده بود که نشان از بهره‌گیری از نمایشگر ۵.۷ اینچی در این گوشی هوشمند داشت. اندازه‌ی نمایشگر ۵.۷ اینچ برابر صفحه‌ی نمایشی است که در گلکسی اس ۶ اج پلاس مورد استفاده قرار گرفته است.

عرضه‌ی گلکسی اس ۷ در دو نسخه را باید تغییر استراتژی توسط این کمپانی کره‌ای خواند. سامسونگ سال گذشته در زمان عرضه‌ی گلکسی اس ۶، هر دو نسخه‌ی تخت و خمیده از گوشی هوشمند خود را با صفحه‌ی نمایشی که اندازه‌ی برابری داشتند، روانه‌ی بازار کرد. گلکسی اس ۶ هایی که سال گذشته روانه‌ی بازار شدند از نمایشگری ۵.۱ اینچی بهره می‌برند. برای مقایسه می‌توان در پیش گرفتن چنین استراتژی توسط سامسونگ را شبیه به عرضه‌ی دو گوشی هوشمند با سایز‌های مختلف توسط اپل خواند. کاپرتینویی‌ها نیز آیفون خود را در دو نسخه‌ی ۴.۷ و ۵.۵ اینچی روانه‌ی بازار می‌کنند با این تفاوت که گوشی عرضه شده توسط سامسونگ دارای صفحه‌ی نمایشی خواهد بود که در طرفین دارای خمیدگی است.

صبح امروز نیز خبری مبنی بر آماده بودن ماژول‌های مورد نیاز برای تولید انبوه ۵ میلیون دستگاه گلکسی اس ۷ منتشر شد. بر این اساس سامسونگ در حال حاضر قطعات مورد نیاز برای تولید ۵ میلیون دستگاه گلکسی اس ۷ شامل ۱.۷ میلیون دستگاه گلکسی اس ۷ اج و ۳.۳ میلیون دستگاه گلکسی اس ۷ معمولی را در اختیار دارد. گمانه‌ها گویای این موضوع است که تولید انبوه این گوشی‌های هوشمند از ماه فوریه آغاز خواهد شد تا بلافاصله پس از معرفی شاهد عرضه‌ی این محصولات باشیم.

۲۴ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۹
میترا احمدی
۲۳
مرداد ۹۵

عنوان: هشت موردی که می توانست آیفون های جدید را به محصولاتی فوق العاده تبدیل کند

بر اساس روال سال های گذشته اپل، کمتر کسی انتظار داشت که نسل جدید آیفون ها از لحاظ طراحی دستخوش تغییر شود. اپل معمولا در سری S تلاش می کند تکنولوژی های جدید را به کار گیرد و ایرادات نسل قبلی را بر طرف نماید.

آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس نیز با همین تئوری سرانجام معرفی شدند. دوربین بهتر، تکنولوژی ۳D Touch و چند مورد ریز و درشت دیگر از جمله مواردی هستند که اپل در نسل جدید آیفون هایش به کار گرفته تا این دستگاه را دوباره به گزینه ای جذاب برای خریداران تبدیل نماید.

اما آیا تیم کوک و یارانش هرآنچه که در توان داشته اند را به کار گرفته اند؟ آیا قابلیت های جدید، تمام آن چیزی بود که اپل می توانست به آیفون اضافه کند؟

در ادامه به هشت مورد از قابلیت هایی اشاره می کنیم که استفاده از آن ها می توانست آیفون را به دستگاهی فوق العاده بدل کند. با دیجیاتو همراه باشید.

 
۱. حاشیه های کمتر در اطراف نمایشگر

Better-screen-to-body-ratio

اگر چند سال پیش بود، همگان نسبت به حاشیه های اندکی که در اطراف نمایشگر آیفون به کار رفته، لب به تحسین می گشودند؛ اما واقعیت این است که رقبای اپل در این زمینه انتظارات را بسیار بالا برده اند. شرکت های تولید کننده موبایل های اندرویدی، اکنون نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه را بسیار بالا برده اند و حاشیه هایی اندک را در اطراف نمایشگر محصولات خود، به وجود آورده اند.

در حالی که نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه در آیفون نزدیک به ۶۵ درصد است، اندرویدی ها به رکورد بیش از ۷۰ درصد نیز دست پیدا کرده اند. این موضوع باعث می شود تا محصولاتی با نمایشگر ۵.۵ یا ۵.۷ اینچی، ابعادی بسیار مناسب پیدا کرده و به راحتی در دست قرار گیرند.
۲. رزولوشن

Resolution

به نظر نمی رسد که رزولوشن ۴K یا QHD در عمل چندان تاثیر گذار باشد و چشم های شما را تحت تاثیر قرار دهد. اپل نیز به خوبی به این موضوع واقف است، اما افزایش تراکم پیکسل در آیفون های جدید می توانست نمایشگر عالی این محصولات را وارد مرحله ای جدید کند.

شایان ذکر است که در حال حاضر آیفون ۶ اس پلاس با رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ از تراکم پیکسل ۴۰۱ppi برخوردار است و بردار کوچک ترش نیز با رزولوشن ۷۵۰ × ۱۳۳۴، تصاویر را با تراکم پیکسل ۳۲۶ppi به تصویر در می آورد.
۳. اسپیکر استریو

Stereo-speakers

با فراگیر شدن موبایل ها و استفاده گسترده از آن ها، صدا نیز به مرور نقش مهم تری را در این محصولات ایفا می نماید. هرچند آیفون هم اکنون از اسپیکر قدرتمندی برخوردار است، اما استفاده از اسپیکر استریو می توانست تجربه ای بی نظیر را هنگام تماشای فیلم و یا حتی انجام بازی های مختلف، برای کاربر به ارمغان بیاورد.
۴. رفع برجستگی دوربین

That-camera-bump

این مورد هرچند سلیقه ای است، اما بسیاری از کاربران معتقدند که برجستگی دوربین آیفون، به زیبایی آن لطمه زده است. جالب اینکه خود اپل نیز ظاهرا چنین اعتقادی دارد. اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته و پس از معرفی آیفون ۶، اپل با فتوشاپ عکس های این دستگاه را بر روی سایتش دستکاری کرد و برجستگی دوربین آن را حذف نمود.
۵. مقاومت در برابر آب

Water-resistance

بر اساس ویدیو های مختلفی که تا به حال منتشر شده، به نظر می رسد که آیفون در برابر قطرات آب از مقاومتی نسبی برخوردار است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که برخورداری از استاندارد IP67 و مقاومت کامل در برابر آب، تا چه میزان به جذابیت های آیفون اضافه می کرد؟
۶. باتری

Bigger-battery

همانطور که پیش از این نیز برایتان نوشتیم، آیفون های جدید از باتری کوچکتری در مقایسه با نسل قبلی خود برخوردار هستند. هرچند اپل معتقد است که استفاده بهینه انرژی در iOS 9 این موضوع را جبران می کند، اما واقعیت این است که در بهترین حالت کاربران می توانند همان عمر باتری آیفون های قبلی را در اختیار داشته باشند.

رقبا این روزها بر روی باتری تمرکز بسیاری کرده اند و تلاش می کنند تا با روش های مختلف، نیاز کاربران در این بخش را تامین نمایند. علاوه بر قدرت باتری، تکنولوژی های دیگر همچون شارژ وایرلس و شارژ سریع از جمله مواردی هستند که استفاده از آن ها می توانست تا حدی ضعف باتری آیفون را پوشش دهد.
۷. پشتیبانی از قلم اپل

Work-with-Apple-Pencil

بیایید برای لحظه ای مسائل اعتقادی و باورهای سنتی را کنار بگذاریم. اینکه جابز زمانی از قلم اعلام انزجار کرده بود، هم اکنون در بحث ما جای ندارد. اپل در مراسم خود از Apple Pencil رونمایی به عمل آورد و این موضوع برای کسانی که به کار کردن با قلم علاقه دارند، خبر بسیار خوبی است.

اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که این قلم تنها با آیپد پرو کار می کند و علاقه مندان به آن نمی توانند بر روی نمایشگر آیفون از آن استفاده کنند. گویا اپلی های دوست نداشتند آنقدر ها هم آرمان های جابز را زیر پای گذارند.
۸. مدل ۳۲ گیگابایتی

Cheaper-storage-options

اپل در اقدامی هوشمندانه مدل ۳۲ گیگابایتی آیفون را حذف کرد تا بتواند درآمد بیشتری را به دست آورد. در واقع اپل خود نیز می داند که مدل ۱۶ گیگابایتی برای خرید چندان منطقی به نظر نمی رسد، لذا آن ها با حذف نسخه ۳۲ گیگی ترتیبی دادند تا کاربران به اجبار سراغ مدل ۶۴ گیگابایتی روند و هزینه بیشتری را بپردازند.

اپل می توانست با عرضه مدل ۳۲ گیگابایتی برای آیفون های جدید، اندکی با کاربرانش مهربان تر باشد، و یا اینکه حداقل اختلاف قیمت مدل های ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی را کاهش دهد. در حال حاضر این دو مدل با یکدیگر ۱۰۰ دلار اختلاف قیمت دارند، در حالی که شاید اختلاف تمام شده آن ها برای اپل تنها ۲۰ دلار باشد.

۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۱۹
میترا احمدی
۲۰
مرداد ۹۵

عنوان: راه حلی مفید برای گوشی های اندرویدی که دیر شارژ می شوند

یکی از مشکلاتی که کاربران گوشی‌های هوشمند را آزار می‌دهد آهسته شارژ شدن باتری گوشی است. دلایل مختلفی ممکن است باعث بروز این مشکل شوند در این مطلب شما را با ۱۰ مورد از دلایل شایع آهسته شارژ شدن گوشی‌های اندرویدی آشنا خواهیم کرد.

شاید شما نیز از جمله افرادی باشید که مجبورید تمام شب گوشی خود را شارژ کنید. احتمالا آن روزهایی که سبز شدن ستون شارژ باتری فقط ۱۵ دقیقه از شما زمان می‌گرفت را به خاطر دارید و قطعا دل‌تان برای آن روزهای طلایی تنگ شده است. البته ممکن است گوشی شما از همان روزهای اول با مشکل شارژ آهسته روبرو بوده باشد اما دلیل بسیاری از مشکلات پیش آمده در شارژدهی باتری، مرور زمان و استفاده مداوم و نادرست از آن است. در این مطلب از ۱۰ مورد از شایع‌ترین عوامل بروز این مشکل مطرح خواهد شد. اولین مورد، شایع‌ترین دلیل افزایش زمان شارژ شدن گوشی است.
احتمال اول: استفاده از کابل نامناسب

هرگاه متوجه آهسته شارژ شدن گوشی خود شدید اولین کاری که باید انجام دهید بررسی کابل یو‌اس‌بی است. عموما استفاده روزمره از این کابل باعث پاره شدن و آسیب دیدن بخشی از آن می‌شود. بسیاری از کاربران ممکن است برای سال‌ها از یک کابل و شارژر برای گوشی خود استفاده کنند و به مساله خرابی و غیرقابل استفاده بود کابل توجه چندانی نداشته باشند.

کابل‌های یو‌اس‌بی ممکن است دچار خمیدگی یا کشش زیاد قرار گرفته باشند یا به خاطر ماندن در اتومبیل، در معرض سرمای شدید مانده باشند. تمام این موارد در کنار استفاده روزمره باعث بروز مشکل در این کابل‌ها می‌شود. تعویض درگاه شارژ گوشی شما کاری سخت و هزینه‌بر است به همین دلیل کابل‌ها که ارزان‌تر هستند و تعویض ساده‌تری نیز دارند، فشار بیشتری را نسبت به درگاه تحمل می‌کنند.

ممکن است همیشه مشکل از بدنه‌‌ی کابل نباشد و مشکلی در اتصال کابل به گوشی وجود داشته باشد. به قسمتی از شارژر که کابل به آن متصل می‌شود کمی دقت کنید دو دندانه خواهید دید که برای اتصال محکم‌تر کابل به شارژر تعبیه شده است. این دو دندانه به سادگی در شرایطی مانند کشیدن سریع کابل از شارژر خم می‌شوند و به راحتی آسیب می‌بینند. به قسمتی از کابل که به گوشی متصل می‌شود نگاه کنید درون آن دندانه‌هایی می‌بینید که از فلز نرم ساخته شده‌اند تا در زمان استفاده نادرست، درگاه شارژ گوشی شما آسیبی نبیند و تنها کابل دچار مشکل شود.

به صورت خلاصه می‌توان گفت این کابل‌ها از جمله آسیب‌پذیرترین اجزای گجت شما هستن که باید مراقب خرابی احتمالی آن باشید. ۹۰ درصد مشکلات مربوط به شارژ آهسته از خرابی کابل شارژ شما سرچشمه می‌گیرد.
احتمال دوم: مشکل در منبع برق مورد استفاده برای شارژ

زمانی که از کامپیوتر برای شارژ گوشی خود استفاده می‌کنید سرعت شارژ شدن گوشی به شدت افت می‌کند. حتی وقتی از USB 3.0 استفاده کنید شما فقط ۰.۹ آمپر (برای USB 2.0 این میزان ۰.۵ آمپر است) جریان از پورت دریافت می‌کنید. حال تصور کنید در شرایطی مانند مشکل‌دار بودن کابل یا پورت این میزان کمتر نیز خواهد شد. هیچ کس منکر خوبی‌های شارژ بی‌سیم نمی‌شود اما استفاده از آن سرعت شارژ شدن گوشی را کاهش خواهد داد.

از نظر بسیاری از افراد شارژ کردن گوشی با روش‌های مختلف فرقی با هم ندارد و با این دیدگاه به استفاده از روش‌های شارژ غیربهینه می‌پردازند. سریع‌ترین راه شارژ کردن گوشی‌ها تا به اینجا شارژ مستقیم با شارژر است اگر شما از این روش استفاده می‌کنید و هنوز هم مشکل شارژ آهسته دارید احتمالا مشکلی در سیم‌کشی برق ساختمان خواهید داشت البته این احتمال را پس از بررسی بقیه احتمالات باید بررسی کرد.
احتمال سوم: استفاده از آداپتور نامناسب

بله درست است آداپتور شما نیز ممکن است باعث شارژ آهسته شود. تغییر ولتاژ ناگهانی ممکن است باعث آسیب دیدن آداپتور شود و در عملکرد آن مشکل ایجاد کند. آداپتور برای حفظ دستگاه شما از آسیب دیدن در شرایط مختلف ساخته شده و استفاده نادرست از آن مشکلاتی را برای گوشی شما به همراه خواهد داشت.
احتمال چهارم: استفاده از گوشی‌های قدیمی

اگر از گوشی‌های قدیمی استفاده می‌کنید هیچگاه گوشی خود را از نظر زمان شارژ شدن با گوشی‌های امروزی مقایسه نکنید. امروزه پردازنده‌های جدید از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و برخی از گوشی‌ها نیز به قابلیت توربو شارژینگ مجهز شده‌اند. حقیقت این است که راهی جز خرید یک گوشی مدرن‌تر برای شما وجود ندارد و شما با هیچ وسیله‌ای این فقدان سخت‌افزاری را نمی‌توانید جبران کنید.
احتمال پنجم: استفاده از یک باتری بد

قبل از هر چیز برای آگاهی از وضعیت باتری گوشی خود و خوب یا بد بودن آن بهتر است جستجویی در اینترنت انجام دهید ممکن است در گوشی شما از باتری بدی استفاده شده باشد. به باید داشته باشید باتری‌ها به مرور زمان و پس از سپری شدن عمرشان دچار مشکل خواهند شد و این یک مساله طبیعی است.

اگر از گوشی‌هایی مثل ال‌جی جی۴ یا گلکسی اس۵ استفاده می‌کنید در صورت بروز مشکل در باتری گوشی به راحتی با خرید باتری جدید مشکل شما حل خواهد شد. اما اگر از گوشی‌هایی مانند آیفون، گلکسی نوت‌۵ یا گلکسی اس۶ استفاده می‌کنید، به دلیل عدم امکان جداسازی باتری، کار شما کمی مشکل‌تر خواهد بود و باید این کار را به مراکز خدمات پس از فروش گوشی خود بسپارید.
احتمال ششم: مشکل خود شما هستید

به آینه نگاه کنید آیا فردی با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را می‌بینید؟ آیا شما از جمله افرادی هستید که از گوشی در هنگام شارژ شدن استفاده می‌کنند؟

بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند از این که صفحه‌نمایش یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان شارژ گوشی است آگاه نیستند. استفاده از یک صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا و انجام کارهایی مانند گشتن در فیس‌بوک، میزان شارژ شما را به شدت کاهش می‌دهد. اگر علاوه بر فعالیت در هنگام شارژ، مشکلات گفته شده نیز به آن اضافه شود احتمالا سرعت استفاده از باتری از سرعت پر شدن آن بیشتر خواهد شد. برای سریع شدن شارژ گوشی، از آن در هنگام شارژ شدن استفاده نکنید.
احتمال هفتم: اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه

شاید صفحه‌نمایش اصلی‌ترین مصرف‌کننده شارژ موبایل شما باشد ولی باید نگران اپلیکشین‌های فعال در پس‌زمینه نیز باشید. برخی این اپ‌ها به صورت پیوسته در حال استفاده از شارژ هستند و اگر در زمان شارژ فعال باشند سرعت شارژ شدن گوشی را کاهش می‌دهند. مشکل وقتی شدیدتر می‌شود که یک اپ مشکل‌دار هم مصرف باتری و هم عملکرد گوشی را مختل کند.

خوشبختانه اندروید در مدیریت منابع سیستم در حال پیشرفت است. بهترین راهی که به شما پیشنهاد می‌شود نصب یک تسک منیجر خوب و بررسی اپلیکیشن‌های اجرا شده است. پس از بررسی اپ‌ها توسط تسک منیجر، اپ‌های مشکل‌دار را پاک کنید و شاهد افزایش سرعت شارژ شدن گوشی باشید.
احتمال هشتم: مسدود شدن پورت USB

 

کاملا طبیعی است که گوشی وقتی در جیب یا کیف قرار می‌گیرد مستعد ورود پرز، گرد و غبار و ذرات دیگر به پورت USB می‌شود. وقتی شما شارژر را بدون توجه به چیزهایی که داخل پورت است به آن وارد می‌کنید باعث فشرده‌تر شدن این ذرات می‌شوید که شاید مانع برقراری ارتباط صحیح بین شارژر و پورت شود.

به وسیله چراغ‌ قوه داخل پورت را به دقت بررسی کنید تا از خالی بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر چیزی در پورت مشاهده کردید نباید از وسیله تیز برای خارج کردن آن استفاده کنید این کار ممکن است مشکل جدی برای پورت ایجاد کند. پیشنهاد می‌کنیم از یک خلال دندان پلاستیکی (از چوبی استفاده نکنید) خشک و نو برای این کار استفاده کنید.
احتمال نهم: آسیب دیدن پورت USB

وقتی با شارژ آهسته روبرو شدید و تمام موارد بالا را بررسی کردید به خراب شدن پورت USB گوشی باید شک کرد. ممکن است پینی در داخل آن شکسته باشد که باعث کارکرد نادرست پورت شده است. حتما برای تعمیر و بررسی بیشتر، گوشی را به نمایندگی یا تعمیرکار ماهر بسپارید.
احتمال دهم: پورت USB دچار خوردگی شده باشد

آخرین احتمال این است که به دلیل عرق یا رطوبت پورت دچار خوردگی شده باشد. این مشکل شاید در ظاهر کوچک باشد ولی اگر آن را نادیده بگیرید بعدها با خوردگی بیشتر، مشکلات بزرگ‌تری ایجاد خواهد کرد. خوردگی در پورت USB باعث تشکیل نواری بین دو قسمت فلزی شده و شارژ شدن را با مشکل روبرو می‌کند.

توصیه ما این است که تمیز کردن قسمت دچار خوردگی را به تعمیرکار بسپارید. شخص برای انجام این کار باید آشنایی کامل با فرآیند باز کردن و اسمبل کردن قطعات داشته باشد. فراموش نکنید که این کار ریسک زیادی برای یک کاربر عادی دارد و بدون راهنمایی‌های حرفه‌ای و دقیق نباید این کار را انجام دهید.

برای تمیز کردن قسمت درگیر با خوردگی از سرکه سفید یا الکل مخصوص تمیز کردن باید استفاده شود. بعد از باز کردن گوشی و دسترسی به قسمت مورد نظر با گوش پاک‌کن آغشته به سرکه سفید قسمت دچار خوردگی را مرطوب کنید. مراقب ورود سرکه به قسمت‌های دیگر باشید. پنج تا هشت دقیقه صبر کنید سپس به وسیله دستمال کاغذی قسمت آغشته به سرکه را پاک کنید. حال به وسیله گوش پا‌ک‌کن سطح را به الکل آغشته کنید و آن را نیم ساعت در هوای آزاد قرار دهید. گوشی را با قرار دادن تمام قطعات در جای درست خود ببندید. بار دیگر یادآور می‌‌شویم که بهترین راه، سپردن گوشی به یک تعمیرکار ماهر است.

اگر با مشکل شارژ آهسته روبرو باشید، به احتمال بسیار زیاد با روش‌هایی که برای برطرف کردن هر مشکل خاص بیان شد گوشی خود را با سرعتی شارژ خواهید کرد.

۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۰
میترا احمدی
۱۷
مرداد ۹۵

عنوان: راه اندازی واحد فروش قطعات لپ تاپ


علت این کار استفاده از فناوری های قدیمی تر نظیر هاب و bridgeاست .
در شبکه های جدید می توان سوئیچ را در مرکز شبکه قرار داد و از روتر برای اتصال شبکه های منطقی به یکدیگر استفاده نمود
. در صورتی که قصد پیاده سازی چنین شبکه هائی را داشته باشیم ، می بایست شبکه های محلی مجازی ( VLANs) را ایجاد
نمود .
در قسمت بالای شکل فوق از یک bridgeاستفاده شده است تا به کمک آن هر دو هاب به روتر متصل شوند . همانگونه که در
متن این مقاله اشاره گردید ، bridgeباعث تفکیک collision domainمی گردد ولی تمامی هاست های متصل شده به هر دو
هاب همچنان در یک broadcast domainمشابه قرار می گیرند . همچنین ، bridgeفوق صرفا" دو collision domainرا
ایجاد کرده است . بنابراین هر دستگاه متصل شده به یک هاب در یک collision domainمشابه قرار می گیرد .
در قسمت پائین شکل فوق ، سه عدد هاب متصل شده به هم به روتر متصل شده اند . وضعیت فوق باعث ایجاد یک
collision domainبزرگ و یک broadcast domainبزرگ می شود  .
بهترین شبکه متصل شده به روتر ،‌ شبکه متصل شده از طریق سوئیچ موجود در قسمت سمت چپ شکل فوق است . چرا ؟ چون
هر پورت موجود بر روی سوئیچ باعث تفکیک collision domainمی گردد. ولی این یک وضعیت مطلوب نمی باشد چون
تمامی دستگاه ها همچنان در یک broadcast domainمشابه قرار داشته و می بایست به تمامی broadcastارسالی گوش فرا
دهند و اگر broadcast domainخیلی بزرگ باشد ، کاربران پهنای باند کمتری را داشته و می بایست broadcastبیشتری
را پردازش نمایند . ماحصل این وضعیت ، کاهش زمان پاسخ شبکه به کاربران خواهد بود .
بهترین شبکه ، شبکه ای است که به درستی پیکربندی و منطبق بر نیاز یک سازمان باشد . سوئیچ ها به همراه روترها زمانی که
به درستی در یک شبکه کنار هم قرار داده شوند ، طراحی شبکه بهترین وضعیت ممکن را پیدا خواهد کرد .
در شبکه فوق ، نه collision domainو سه broadcast domainوجود دارد .
مشاهده broadcast domainدر شکل فوق ساده است چراکه روتر به صورت پیش فرض broadcast domainرا تفکیک
می نماید و از آنجائی که روتر فوق دارای سه اتصال است ، سه broadcast domainایجاد می گردد .
مشاهده collision domainدر شکل فوق به سادگی broadcast domainنمی باشد. تمامی شبکه متصل شده از طریق هاب
دارای یک collision domainاست . شبکه متصل شده از طریق bridgeشامل سه collision domainو شبکه متصل شده از
 طریق سوئیچ شامل پنج collision domainاست ( یکی برای هر پورت سوئیچ ) . بنابراین در مجموع نه
collision domainدر شبکه فوق وجود دارد .
در بخش دوم به بررسی طراحی یک مدل آدرس دهی IPمنطبق بر طراحی شبکه خواهیم پرداخت .
 
 
 
 
 
CCNA: برنامه ریزی و طراحی شبکه ( بخش دوم )
در بخش اول به این موضوع اشاره شد که علاقه مندان به دریافت مدرک CCNAمی بایست توانائی خود را در چهار زمینه  ذیل
افزایش دهند :
برنامه ریزی و طراحی شامل :
طراحی یک شبکه محلی ساده با استفاده از فناوری سیسکو
طراحی یک مدل آدرس دهی IPمنطبق بر طرح شبکه
انتخاب یک پروتکل روتینگ مناسب
طراحی یک ارتباط بین شبکه ای ساده با استفاده از فناوری سیسکو
پیاده سازی یک لیست دستیابی منطبق بر نیاز کاربران
انتخاب سرویس های WANمنطبق بر نیاز مشتریان
پیاده سازی و
عملیات اشکال زدائی
فناوری
در بخش اول با تمرکز بر روی "برنامه ریزی و طراحی " ، با نحوه طراحی یک شبکه محلی ساده با استفاده از فناوری سیسکو
آشنا شدیم . در این بخش ضمن تداوم تمرکز خود بر روی " برنامه ریزی و طراحی "، به بررسی طراحی یک مدل آدرس دهی
IPمنطبق بر طرح شبکه خواهیم پرداخت .
 
 
 
 
بخش دوم : طراحی یک مدل آدرس دهی IPمنطبق بر طرح شبکه
آدرس IP، یک شناسه عددی می باشد که به هر ماشین موجود بر روی یک شبکه IPنسبت داده می شود . آدرس مذکور ، مکان
خاص یک دستگاه بر روی شبکه را مشخص می کند . آدرس IPیک آدرس نرم افزاری است. هر اینترفیس شبکه دارای یک آدرس
سخت افزاری نیز می باشد که از آن به منظور یافتن هاست بر روی یک شبکه محلی استفاده می گردد . آدرس دهی مبتنی بر IP
، امکان مبادله اطلاعات بین هاست موجود در یک شبکه محلی با هاست موجود بر روی شبکه دیگر صرفنظر از نوع شبکه محلی
را فراهم می نماید .
در زمان طراحی مدل آدرس دهی IPدر یک شبکه ، می بایست به مواردی متعددی توجه شود زیرا با در نظر گرفتن برخی
ملاحظات در زمان طراحی ، نگهداری شبکه در مدت زمان حیات آن راحت تر می گردد .
 
در ادامه به برخی از اصطلاحات اساسی در خصوص سیستم آدرس دهی IP، سیستم سلسله مراتبی آدرس دهی IP، کلاس های
 متفاوت آدرس دهی IP، آدرس های IPخصوصی ، آدرس های broadcastو NAT( به معنی
network address translation) اشاره خواهیم کرد .
 
 
اصطلاحات IP
بیت ( bit) : یک بیت شامل یک رقم است . صفر و یا یک
بایت ( byte) : یک بایت بسته به این که از parityاستفاده شده باشد از هفت و یا هشت بیت تشکیل می گردد . در ادامه همواره
فرض ما بر این است که یک بایت از هشت بیت تشکیل شده است
اکتت ( octet) : یک اکتت از هشت بیت تشکیل می گردد و صرفا" یک عدد هشت بیتی در مبنای دو را نشان می دهد . در ادامه
از واژه های بایت و اکتت به جای هم استفاده شده است .
آدرس شبکه ( Network address) : از آدرس شبکه به منظور روتینگ و ارسال بسته های اطلاعاتی به یک شبکه راه دور
استفاده می شود . آدرس های 0 . 0 . 0 . 10 و 0 . 10 . 168 . 192 نمونه هائی در این زمینه می باشند .
آدرس پخش ( Broadcast address) : از آدرس های فوق ، برنامه ها و هاست ها جهت ارسال اطلاعات برای تمامی گره
های موجود در یک شبکه استفاده می نمایند .
255 . 255 . 255 . 255 تمامی شبکه ها و تمامی گره ها
255 . 255 . 16 . 172 تمام subnetو هاست ها بر روی شبکه 0 . 0 . 16 . 172
255 . 255 . 255 . 10 به تمامی subnetو هاست موجود بر روی شبکه 0 . 0 . 0 . 10
نمونه هائی از آدرس های broadcastمی باشند .
مدل آدرس دهی سلسله مراتبی IP
یک آدرس IPشامل 32 بیت اطلاعات است . این بیت ها به چهار قسمت تقسیم می گردند که به هر قسمت بایت و یا اکتت گفته
می شود . هر بایت و اکتت شامل هشت بیت می باشد . برای نمایش یک آدرس IPمی توان از روش های متعددی استفاده نمود :
 
دهدهی - جدا شده توسط نقطه ( 56 . 30 . 16 . 172 )
 
باینری یا مبنای دو ( 00111000 . 00011110 . 00010000 . 10101100 )
مبنای شانزده ( AC.10.1E.38)
تمامی مثال های فوق یک آدرس IPمشابه را نمایش می دهند . در زمان بحث بر روی آدرس دهی IPاز مبنای شانزده به میزانی
که از "دهدهی - جدا شده توسط نقطه" و یا باینری استفاده می شود ، استفاده نمی گردد . در برخی برنامه ها ممکن است از یک
آدرس IPبه صورت مبنای شانزده استفاده گردد . به عنوان مثال ریجستری ویندوز یک نمونه مناسب از برنامه هائی است که
آدرس IPماشین را به صورت مبنای شانزده ذخیره می نماید .
آدرس سی و دو بیتی IP، یک آدرس ساختیافته و یا سلسله مراتبی است. با این که می توان از هر نوع مدل آدرس دهی استفاده
نمود ، ولی توصیه می شود که از آدرس دهی سلسله مراتبی استفاده گردد . ارائه تعداد بسیار زیادی آدرس ، مزیت عمده استفاده
از یک مدل آدرس دهی سلسله مراتبی است . با توجه به این که آدرس IPسی و دو بیتی است و هر بیت می تواند مقدار صفر و
یا یک را دارا باشد ،‌ در مجموع دو به توان سی و دو آدرس را خواهیم داشت ( 3 / 4 میلیارد و یا 4,294,967,296 ) .
اشکال مدل آدرس دهی flatو علت عدم استفاده از آن برای آدرس دهی IPبه روتینگ مربوط می گردد . در صورتی که هر
آدرس منحصربفرد باشد ، تمامی روترهای موجود در اینترنت می بایست آدرس هر ماشین موجود در اینترنت را ذخیره نمایند .
این موضوع روتینگ موثر را غیرممکن ساخته حتی اگر صرفا" بخشی از آدرس های موجود استفاده شده باشد .
برای حل این مشکل می توان از مدل آدرسی دهی سلسله مراتبی با دو و یا سه سطح استفاده نمود که در آن آدرس ها بر اساس
شبکه ، هاست ( دو سطح ) و یا شبکه ، زیر شبکه و هاست ( سه سطح ) سازماندهی می شوند .
مدل آدرس دهی سلسله مراتبی ( با دو و یا سه سطح ) را می توان با یک شماره تلفن مقایسه نمود . در یک شماره تلفن ، بخش
اول مربوط به کد شهر است . بخش دوم مربوط به یک ناحیه محلی در شهر مورد نظر است و بخش نهائی شماره مشترک است .
 آدرس های IPاز یک ساختار لایه ای مشابه استفاده می نمایند . در مقابل این که تمامی سی و دو بیت به عنوان یک شناسه
منحصربفرد در نظر گرفته شود ( نظیر مدل آدرس دهی flat) ، بخشی از آدرس ، شامل آدرس شبکه و سایر بخش ها به عنوان
زیرشبکه و یا هاست ( سه سطح ) و یا صرفا" آدرس هاست ( دو سطح ) در نظر گرفته می شود .
 
آدرس دهی شبکه
 
آدرس شبکه که به آن شماره شبکه نیز گفته می شود ، بطور منحصربفرد هر شبکه را مشخص می نماید . آدرس شبکه هر ماشین
موجود بر روی یک شبکه مشابه ، به عنوان بخشی از آدرس IPآن در نظر گرفته می شود . در آدرس IP:172.16.30.56،
اعداد 16 . 172 آدرس شبکه را مشخص می نماید .
آدرس گره بطور منحصربفرد هر ماشین موجود بر روی یک شبکه را مشخص می نماید. آدرس گره می بایست منحصربفرد باشد
زیرا که این آدرس یک ماشین خاص موجود بر روی یک شبکه را شناسائی می نماید . به عدد فوق ( آدرس گره ) به عنوان یک
آدرس هاست مراجعه می گردد . در نمونه آدرس IP:172.16.30.56، اعداد 56 . 30 آدرس گره را مشخص می نماید .
طراحان اینترنت ، با توجه به اندازه شبکه تصمیم به ایجاد کلاس های مختلف شبکه نموده اند:
 
برای تعداد شبکه های اندکی که گره های فراوانی را شامل می شوند، کلاس Aدر نظر گرفته شده است.
 
برای تعداد شبکه های زیادی که دارای گره های کمتری می باشند ، کلاس Cدر نظر گرفته شده است .
 
برای شبکه های بین شبکه های بسیار بزرگ و بسیار کوچک ، کلاس Bدر نظر گرفته شده است

۱۷ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۳۶
میترا احمدی
۱۶
مرداد ۹۵

عنوان: خروج از حساب کاربری Gmail از طریق کامپیوتری دیگر

فرض کنید در یک کامپیوتر عمومی یا کامپیوتر دوست‌تان وارد حساب کاربری خود در Gmail شده‌اید، اما پس از پایان کار فراموش کرده‌اید که از حساب کاربری خارج شوید و یا به اصطلاح Sign Out کنید. اگر دیگر امکان دسترسی به این سیستم را ندارید جای نگرانی نیست، چرا که با امکانی که Gmail فراهم کرده است می‌توانید از یک سیستم دیگر وارد حساب کاربری خود شده و با یک کلیک، از کلیه حساب‌های کاربری که در حال حاضر در وضعیت «وارد شده» قرار دارند خارج شوید.


بدین منظور:
ابتدا وارد حساب کاربری خود در Gmail شوید.
سپس در پایین صفحه و در سمت راست، بر روی Details کلیک کنید.
حال در پنجره‌ی باز شده می‌توانید لیست 10 آدرس IP که از طریق آن وارد این حساب کاربری شده‌اید را به همراه تاریخ و زمان هر یک مشاهده کنید.
اکنون جهت خروج از کلیه حساب‌های کاربری وارد شده (به جز این ورود)، بر روی دکمه‌ی Sign Out All Other Sessions کلیک نمایید.
مشاهده‌ی پیغام Successfully signed out all other sessions به منزله‌ی موفقیت‌آمیز بودن این عمل است.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که اپل در حال گفتگو با تهیه‌ کنندگان هالیوود به منظور ایجاد برنامه‌های تلویزیونی به منظور پخش اختصاصی در آیتونز است. گمانه‌ها این ویدیو‌ها را به عنوان یک ویژگی برجسته برای سرویس استریم ویدیویی احتمالی عنوان می‌کنند که شاید در زمان معرفی آیفون ۷ این کمپانی، عرضه شود.

براساس گزارش منتشر شده توسط رونالد گرووِر از استریت، اپل در حال مذاکره با تهیه کنندگان هالیوود به منظور تهیه‌ی برنامه‌هایی اختصاصی به منظور انتشار از طریق سرویس آیتونز این کمپانی است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که احتمالا این ویدیوهای اختصاصی به عنوان ویژگی اصلی سرویس استریم ویدیویی اپل همزمان با معرفی آیفون ۷ رونمایی خواهد شد.

البته در این گزارش به این موضوع اشاره شده که اپل هنوز باید موافقت نامه‌هایی را با استودیوهای مورد نظر به امضا برساند. گفتگوهای مورد نظر توسط روبرت کندرک، قائم مقام تولید محتوای آیتونز اپل انجام می‌پذیرد. کندرک نیز روند گفتگوهای خود را به ادی کیو، قائم مقام سرویس‌ها و نرم‌افزار‌های اینترنتی گزارش می‌دهد.

از سال پیش کم و بیش اطلاعاتی در مورد احتمال ورود اپل به حوزه‌ی ارائه‌ی سرویس‌ استریم ویدیویی مطرح شده بود. به نظر می‌رسد این کمپانی در نظر دارد تا به یکی از رقبای نتفلیکس و آمازون شود.

یکی از شنیده‌ها در مورد اقدامات اپل، تلاش این کمپانی برای جذب دست اندرکاران برنامه‌ی تاپ گیر بود. اما جرمی کلارکسون، ریچارد هاموند و جیمز می با امضای قراردادی ۲۵۰ میلیون دلاری راهی آمازون شدند تا برنامه‌ی خود را در قالب سرویس استریم ویدیویی این کمپانی منتشر کنند.

گزارش‌های پیشین منتشر شده حکایت از انتظار‌های موجود مبنی بر عرضه‌‌ی سرویس استریم ویدیویی اپل به همراه اپل تی وی نسل چهارمی این کمپانی داشت؛ اما به نظر می‌رسد اپل موفق نشده تا در این خصوص با استودیوهایی تولید برنامه‌های ویدیویی به نتیجه برسد.

لِس مونوِس، مدیر عامل کانال تلویزیونی سی بی اس، در ماه دسامبر از احتمال عرضه‌ی سرویس استریم ویدیویی اپل با قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلاری خبر داد

۱۶ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۲۶
میترا احمدی